onsdag 16 augusti 2017

Att göra semestern till ett äventyr!

Om ni har läst tidigare inlägg så har ni säkert läst att mamma och jag var i Kroatien en vecka i sommar. Det var några som ville att jag skulle berätta om min resa i bloggen och hur jag gjorde den så billig. Jag har i tidigare inlägg berättat hur vi bokade flyg och boende. Jag har även skrivit lite om transfer och så.

Vi bestämde att vi skulle göra resan så billig som möjligt. Vårt huvudfokus var vila, sol och bad.
Vi åt ute 4-5 gånger. Maten i Kroatien är billig. En kväll delade jag och mamma på en hamburgare, en pommes och en dricka för 58 kr.. det var MYCKET mat och vi orkade verkligen inte äta upp. Pizza beställer jag alltid utan ost, vilket tyvärr blev lite torrare i Kroatien än Sverige. Bästa var nog korven och köttet vi åt. På stranden kunde man köpa majskolvar.. underbart att kladda hur mycket man vill (då blev det enkelt och äta majskolv). I Split fanns det bland annat Lidl och där köpte vi all vår frukost, picknick och allt vi åt när vi inte åt ute. Allt till priser under Sveriges. Man kunde laga mat på vårt hostel. Vi kokade mest nudlar på kvällen och kaffe på morgonen.

Vi åkte båt en dag till Brac och till stranden Slanti Rat (värd att se) så det lade vi lite pengar på. Nästa gång jag är i Kroatien vill jag se vattenfallen. Vi sparade annars väldigt mycket på att gå överallt. Vi gick tio mil i 40 grader värme som det var större delen av dagen. Men, vi fick också se 8 olika stränder/bad/klippbad osv. Sånt äventyr och sån vila. Har nog aldrig haft en så avkopplande semester, ändå gick jag tio mil.

Det går alltså att få mycket för lite pengar och det kändes inte alls jobbigt liksom. Nu har jag nog skrivit det mesta om Kroatien. Skulle kunna skriva massor. Det är bara att fråga om du undrar mer. Ska visa några bilder här nere. Någon dag ska jag lägga ut mammas och mina highlights.

Ett måste på vår semester, den obligatoriska semesterkakan:

Slanti Rat (Utflykt).. googla!

Typiskt kroatiskt:

Vår favoritstrand i Split var den som låg närmast vårt hostel: Znjan. Så fint!

Klipphoppning

Tack mamma att du gjorde mig sällskap! Älskar dig!

söndag 13 augusti 2017

Flyga hit och dit!

Jag sitter här nu och njuter av de sista skälvande timmarna av semestern. Jag ska sammanfatta den kort i slutet av inlägget.

Men, jag vill fortsätta sammanfatta vår resa till Split, Kroatien. Finns de som har efterfrågat tips om hur vi gjorde resan så billig som möjligt. Igår skrev jag ett inlägg främst om boendet. Idag blir det om flyget. Vi tittade billiga flyg på alla möjliga sidor. Men, vi bestämde att boka med ticket.se för där ingick bagaget på hemvägen i priset. På ditvägen delade vi bagage och på hemvägen checkade mamma in sitt handbagage. Finns många sätt att ta sig dit billigare än vi. Men, vi ville inte ha mellanlandningar.

Resan till Arlanda åkte vi pendel och bytte i Märsta till buss (billigaste alternativet). Åker man pendel till Arlanda så kostar det typ 80 kr att gå in på Arlanda. Sen kostar Transfer till boendet. Beroende på var man åker så ser ju transfern olika ut. När vi kom fram åkte vi flygbuss och taxi, det billigare sättet tog vi när vi åkte hem. Lokalbuss och Flygbuss. Det är inte så dyrt i Kroatien. Ändå var vi där den varmaste och dyraste månaden.

I nästa inlägg kommer det fler tips om hur man kan göra en resa så billig som möjligt oavsett om man åker till Kroatien eller ej. Men,Kroatien och Split är ett hett tips.

Nu en sammanfattning av semestern:
Tack familj som jag hängt allra mest med som gjort den här semestern så bra den bara har kunnat bli. Tack även ni vänner jag träffat. Vill även tacka ☀️-en som funnits där större delen av min 5 veckors semester. Vilken sommar, dock önskar jag att den där sommaren vore lite längre! Kom igen hösten (som inte är här än), fortsätt lysa med din ☀️.

lördag 12 augusti 2017

Att fixa en billig resa!

Hej!
Nu var det ett tag sedan. Ibland får man bara släppa allt och vila och ha en skön semester. Hur mycket jag än älskar att skriva har jag släppt det där med blogg under semester. Under semestern har några frågat vad jag har för blogg samt hur jag gjorde för att hitta en billig resa till Kroatien. För er som inte visste det så har jag länge velat åka till Kroatien och i sommar blev det en verklighet.
I detta inlägget kommer jag skriva om hur jag sparade pengar och hur jag hittade billigt boende och flyg.

Spara pengar: Jag är nog rätt bra på att spara. Jag sparar på allt. Jag letar rabbater när jag behöver handla, jag avstår saker jag inte behöver osv. Självklart blir det att man lägger alldeles för mycket pengar på saker ibland. Men, tror jag känner mig som rätt sparsam och inte snål. Jag är nog rättvis och man ska dela lika och så. Jag är inte generös när det gäller allt, men när det kommer till vissa bitar är jag generös. Jag tror alla har en gåva att vara generös på olika sätt. Tid, pengar, kärlek osv. Denna sommaren kände jag att jag behövde koppla av ordentligt. Jag sålde av saker jag inte behövde och sparade. Jag kommer även att stå på två loppisar nu i efterhand. Jag tycker om när saker kan återanvändas och man kan hjälpa varandra att spara på miljön. Det är inte så att jag har ett överflöd av pengar efter ett år av mycket sjukskrivningar.. men resebudgeten gick ihop och jag bjöd med min mamma.. men, hon betalade maten själv.

Boende: Vi valde att boka vårt boende på booking.com , först bokade jag ett boende som var gratis avbokning på. Sen hittade vi ett ännu billigare boende och bokade av det vi bokade först. Man behövde inte betala boendet för än vi åkte hem. Vi bodde på ett universitet som det inte var några studenter på under sommaren. Ingen AC på rummet, men jag sov med kylklampar i sängen och kalla flaskor. Jag sov jättebra. Man kunde välja till AC i ett annat rum men för en större kostnad. På rummet hade vi kylskåp, ett skåp att låsa, dusch och toalett. I det gemsamna köket kokade vi endast kaffe på morgonen och nudlar en gång. Men vi fick köpa kastrull själv. Vi var nöjda med boendet. Fräscht och fint. En bit frän vattnet och utan pool. Men vattnet i havet ser ju ut som bassängbotten så vi kände inget behov av det. På booking finns det många bra och billiga boendet. Vill man känna sig säker på att det är ett bra boende kan man maila lite med boendet innan den avgiftsfria avbokningen gått ut! Finns fler sidor att boka billiga boenden på. Men, vi valde booking.
För att det inte ska bli för mycket för er att läsa så skriver jag mer om hur vi gjorde vår resa så billig som möjligt i nästa inlägg. Flyg, kollektivtrafik, mat osv! Fråga gärna frågor om ni vill!

Här bodde vi:

tisdag 11 juli 2017

Och kransar det gör jag åt...

"barnen, för det tycker jag de kan få." Idag gjorde jag kransar åt barnen på jobbet. Jag var helt säker på att strofen gick så: och kransar det gör jag åt barnen istället för smultron det gör jag åt barnen. Tyckte det passade in. Visst blev det snyggt:

Vi har vår mamma här på besök (bor med min lillasyster). Hon städar just nu så fint åt oss. Men, jag gör annat åt henne. Hon är så fin lilla mamma. Nu är det 3 dagar kvar till semester. När vi var små så bestämde vi när vi var i korsningen var vi skulle åka på semester. Det gillade jag inte då. Men, nu tycker jag det är rätt skönt. Lite planer har jag för semestern. Annars blir det nog rätt spontana grejer. Vad ska du göra?

måndag 3 juli 2017

Åska och Cravings.

Inatt sov jag kasst. Ni vet när man sovit alldeles för mycket i helgen för att kunna somna på söndagkvällen. Vid 6.00 gick jag upp iallafall. Klockan 8.00 hade jag tid på Karolinska för behandling. Sen....
.... DÖTID i Stockholm , KLASSISKT. Jag började 11.30 och stängde förskolan. Dötiden idag bestod av Mac Donalds frukost och lite shopping. Det var en sån där dag då man längtade tills man ligger där jag ligger nu. Soffan.
Dagen var dock lugn. Sommar på förskolan är en fantastisk tid. Man får liksom njuta av vädret till max. Idag hörde vid dock åska. Jag är absolut livrädd för åska, det kan jag inte dölja. Jag fick gå in med två barn först och sen kom de andra.
Väl hemma har jag rensat lite bland kläder och böcker och njutit av mina absoluta cravings. Tacochips och tacosås. Jordgubbar och grädde. Vilken kombo va:)

söndag 2 juli 2017

Kylskåpskaka

Idag testade jag något nytt. Jag blandade ihop:
160 gram vetemjöl, 1-2 tsk bakpulver, 3 ägg, 1 dl mjölk, salt och rester från kylen. Den ena innehåller spenat, korv och ärtskott och den andra spenat och ost. Det var gott!
Receptet kommer från denna bok:

Färgglad frukost och loppis.

Idag sov jag länge! Så skönt! Sen gick jag upp och åt en riktigt färgglad frukost.
Det gröna är gula ekologiska ärtskott som jag sått själv. Så gott och så mycket blir det för en billig peng! Ett tips.
Sen har jag hittills ägnat dagen åt som solning och min egen loppis. Jag har så mycket saker som kan komma till bättre användning hos någon annan för en billig peng. Min familj har varit i en speciell ekonomisk situation efter bilolyckan förra året och försäkringsbolaget är lite sega. Med det som blir över kan jag även hjälpa andra i stort behov av hjälp. Tycker det är rätt kul och hålla på med sånt. Följ gärna min instaloppis : fridasegenloppis , köp och säljsidor på Facebook är också en bra grej. Idag har jag ägnat tiden åt att sälja lite begagnade barnkläder och ett element som är nytt. Tycker det är grymt att man kan köpa/byta/sälja med varandra: